Reagerer på smutthull i offentlighetsloven
Offentlige selskaper med millionomsetning kan snike seg unna innsyn. Nestleder André Oktay Dahl (H) i Stortingets justiskomité ber om at regjeringen ser på saken umiddelbart.
I forrige uke fastslo Fylkesmannen at det kommunale selskapet Sporveis-Annonsene AS er fritatt fra offentlighetsloven.
Selvstendige rettssubjekter «uten fast ansatte i administrativ stilling» er nemlig unntatt i forskriften til offentlighetsloven. Uten fast ansatte gjelder dermed ikke loven for Sporveis-Annonsene, selv med en omsetning i fjor på 41,6 millioner kroner. I praksis blir det i fremtiden opp til selskapets styre selv å avgjøre hvilke dokumenter som skal offentliggjøres.
Flere offentlighetseksperter og opposisjonspolitikere på Stortinget reagerer nå på saken.
– Forskriften bør endres
Kommunal Rapport har vært i kontakt med to tidligere medlemmer av lovutvalget som leverte utkastet til den nye offentlighetsloven. Både utvalgsleder Harald Hove og generalsekretær Nils Øy i Norsk Redaktørforening er kritiske til forskriftens unntaksbestemmelse.
– Medieorganisasjonene advarte mot et slikt bastant og kategorisk unntak, og denne saken viser at forskriftens bør endres, sier Øy.
Han kan ikke huske at unntaket i forskriften var oppe til diskusjon.
– Dette kom nok til ved departementets behandling av loven, eller kanskje ved utarbeidelsen av utkast til forskrift.
Lederen av lovutvalget, advokat Harald Hove, kjenner seg igjen i beskrivelsen.
– Jeg kan ikke skjønne annet enn at unntaket i forskriften slår videre ut enn hva som var Justisdepartementets intensjon, sier Hove.
Også han reagerer på at Sporveis-Annonsene unntas fra innsyn.
– Det er lite naturlig at selskaper av en slik art og med en så stor omsetning som dette, unntas fra loven.
– Handler om offentlige penger
Kommunal Rapport har også anmodet samtlige medlemmer i Stortingets justiskomité om å kommentere saken.
Ulf Leirstein (Frp) påpeker at intensjonene bak offentlighetsloven er at publikum skal kunne kontrollere hva offentlig virksomhet driver med, og hvordan skattepenger brukes.
– I dette perspektivet bør ikke organiseringen av virksomheten ha noen betydning. Vi er bekymret når vi ser at så store beløper forvaltes av et offentlig selskap som ikke kan ses i kortene, sier Leirstein.
NestlederAndré Oktayi justiskomiteen Dahl går enda lenger.
– Høyre ber umiddelbart om at regjeringen gjennomfører en hurtigevaluering av effektene av dette, og fremmer eventuelle nødvendige endringer.
– Er det i tråd med offentlighetslovens intensjon at man i praksis kan organisere seg bort fra innsyn, slik Fylkesmannen konkluderer med i denne saken?
– Jeg har tidligere som kontrollutvalgsleder i Akershus fylkeskommune og medlem av kontrollkomiteen på Stortinget vært opptatt av denne problemstillingen. Dette er i alle fall helt i grenseland for hva Høyre mener er greit i forhold til regelverket.
Kommunal Rapports henvendelse til justiskomiteens medlemmer ble sendt ut torsdag. Så langt har det ikke kommet noen tilbakemeldinger fra medlemmer av Ap, Sp eller SV.
- Offentlig eide selvstendige rettssubjekt som aksjeselskap, stiftelser og foretak ble omfattet av den nye offentlighetsloven som tro i kraft i 2009
- Slike rettssubjekt som manger fast ansatte i administrativ stilling er likevel ikke underlagt offentlighetsloven
- Unntaket går frem av lovens forskrift § 1 annet ledd, bokstav a).