Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Kommunejus er vanligvis hemmelig i Oslo

Det er helt vanlig at juridiske vurderinger fra kommuneadvokaten i Oslo unntas offentlighet. - Akkurat som i alle andre advokat-klientforhold, utdyper gruppeleder Eirik Lae Solberg (H).

«Det er viktig for meg å understreke at dette ikke er spesielt for denne saken» Eirik Lae Solberg (H)

Begrunnelsen for at Oslo kommune ikke bryter anbudsreglene ved å inngå avtalen om skulpturpark i Ekeberg, hemmeligholdes for innbyggerne. Dette kom frem i gårsdagens oppslag i Kommunal Rapport.

Nå viser det seg at hemmeligholdet ikke er unikt for Ekeberg-saken, men snarere et uttrykk for en etablert praksis i kommunen.

- Det er viktig for meg å understreke at dette ikke er spesielt for denne saken, men er helt vanlig i kommunens behandling av denne typen saker, sier gruppeleder Eirik Lae Solberg (H).

Råd om mulige lovbrudd

En av de viktigste grunnene til at dokumenter med juridiske råd som regel unntas offentlighet, er hensynet til kommunens interesser, oppgir gruppelederen.

- Kommuneadvokaten gir i slike saker råd til kommunen som i neste omgang kan danne grunnlaget for en fremtidig rettstvist. Det vil være uheldig om disse vurderingene gjøres kjent, fordi man da kan risikere at kommunens motparter vil utnytte denne informasjonen, sier Solberg.

I Ekeberg-saken mener advokat Live Lindholm at kommunen bryter loven om offentlige anskaffelser, dersom avtalen med Christian Ringnes-stiftelsen inngås. Dette er blant vurderingene kommuneadvokaten tar stilling til i dokumentene som er unntatt offentlighet, bekrefter gruppelederen.

- Oslo kommune mottar juridiske råd på samme måte som alle andre mottar råd fra sine advokater. Dette er råd fra en advokat til en klient, akkurat som i alle andre advokat-klient forhold, sier Solberg.

Avviser begrunnelsen

Partiet Rødt er blant flere som har bedt om offentliggjøring av kommuneadvokatens vurderinger. Rødt fikk til svar at dokumentene er unntatt, fordi de anses som interne etter offentlighetslovens § 15 andre ledd.

Bestemmelsen hjemler ikke hemmelighold av dokumentene, ifølge generalsekretær Nils Øyi Norsk Redaktørførening.

- Når byrådsadministrasjonen innhenter råd til sin interne saksbehandling, kan dokumentene unntas. Men når dokumentene legges frem for politikerne, kan de ikke lenger anses å være interne, sier Øy, som var med på å lage den nye offentlighetsloven.

Han påpeker at offentlighetsloven likevel inneholder en hjemmel som i gitte situasjoner kan gi kommunen anledning til å hemmeligholde kommuneadvokatens råd.

- Så fremt kommunen kan sies å være i forhandlinger med en ekstern part, noe som jo er tilfelle i saken om Ekeberg-saken, så kan § 23 første ledd komme til anvendelse. Men det er bare opplysninger som kan unntas etter bestemmelsen, ikke hele dokumenter.

Kommunens praksis for å unnta samtlige råd fra kommuneadvokaten i pågående saker, stiller Øy seg tvilende til:

- Åpenheten må vurderes konkret fra sak til sak, og separat for dokument- og møteoffentlighet.

Offentleglova §15, andre ledd
Det kan vidare gjerast unntak for delar av dokument som inneheld råd om og vurderingar av korleis eit organ bør stille seg i ei sak, og som organet har innhenta til bruk for den interne saksførebuinga si, når det er påkravd av omsyn til ei forsvarleg ivaretaking av det offentlege sine interesser i saka.

Offentleglova §23, første ledd
Det kan gjerast unntak frå innsyn for opplysningar når det er påkravd av omsyn til ei forsvarleg gjennomføring av økonomi-, lønns-, eller personalforvaltninga til organet.