Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Kommuneadvokatens råd frem i lyset

Oslo kommune må offentliggjøre kommuneadvokatens juridiske vurderinger i Ekebergsaken, stikk i strid med egen praksis.

Fylkesmannen i Oslo og Akershus har som følge av en klage fra Kommunal Rapport, vedtatt at Oslo kommune må offentliggjøre kommuneadvokatens vurderinger og råd om den omstridte skulpturparken på Ekeberg.

Last ned Fylkesmannens avgjørelse her.

Kommunal Rapport skrev i august at advokat Live Lindholm mener kommunen risikerer et gebyr på inntil 45 millioner kroner, dersom avtalen bak skulpturparken godkjennes. Bare dager etter vedtok Oslo bystyre avtalen.

Stor allmenn interesse

Til nå har alle råd og vurderinger fra kommuneadvokaten vært stemplet «unntatt offentlighet». Kommunens egentlige begrunnelse for at anskaffelsesreglene ikke er brutt, er dermed holdt skjult for byens innbyggere. Men nå må dokumentene offentliggjøres.

Fylkesmannen mener opplysningene som fremkommer i dokumentene ikke kan anses sensitive nå som kommunen har fattet en endelig beslutning. Dessuten antas forholdene saken gjelder å ha stor interesse for allmennheten, mener Fylkesmannen.

«Dokumentene gir allmennheten en større forståelse om den avtalen som er inngått med Stiftelsen, og som gjelder et område som er tilgjengelig og i bruk for allmennheten», heter det i vedtaket.

Kritisk til avgjørelsen

Gruppeleder Eirik Lae Solberg har tidligere understreket at hemmelighold av kommuneadvokatens råd og vurderinger ikke er unikt i Ekeberg-saken, men en helt vanlig praksis i Oslo kommune.

– Oslo kommune mottar juridiske råd på samme måte som alle andre mottar råd fra sine advokater. Dette er råd fra en advokat til en klient, akkurat som i alle andre advokat-klient forhold, uttalte han i august.

Generalsekretær Nils Øy i Norsk Redaktørforening konstaterer med tilfredshet at Fylkesmannens avgjørelse ikke gir kommunen medhold i argumentasjonen om noen generell fortrolighet eller taushetsplikt for kommuneadvokatens råd. På tross av offentliggjøringen er han likevel kritisk til fylkesmannens avgjørelse i saken.

Fylkesmannen konkluderer nemlig med at kommuneadvokatens råd og vurderinger klart kunne unntas som interne dokumenter. At dokumentene likevel frigis, var etter en såkalt meroffentlighetsvurdering.

Internt, ifølge Fylkesmannen

I henhold til offentleglova, kan ikke saksfremlegg med vedlegg til et kommunalt folkevalgt organ regnes som interne. Selv om kommuneadvokatens vurderinger var fremlagt for finanskomiteen, skriver likevel Fylkesmannen i sitt vedtak at unntaksbestemmelsen ikke gjelder.

«Etter Fylkesmannens oppfatning har finanskomiteen fått oversendt dokumentene til orientering, mer på siden av selve byrådssaken. Fylkesmannen legger derfor til grunn at dokumentene ikke har vært del av et “saksfremlegg”», heter det i vedtaket.

– Dette er selvsagt ikke riktig, ettersom konklusjonen bygger på en oppfatning om at Oslo kommune i dette tilfelle skal regnes som ett organ etter loven. Denne organ-tenkningen ble forlatt i nye offentleglova. Dokumentene utgjør en del av komiteens saksbehandling og var av betydning for vedtak som senere ble fattet, sier Nils Øy fra Redaktørforeningen.