Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Vil ha mer press på taushetskommuner

Ekspert på offentlighet, Harald Hove, ber kommunalminister Liv Signe Navarsete legge større press på kommunene som pålegger folkevalgte ulovlig taushetsplikt.

I strid med Kommunaldepartementets rundskriv fra 2000, instruerer 353 kommuner sine folkevalgte om å bevare taushet om alle forhold som behandles bak lukkede dører. Det kom fram da Norsk presseforbunds offentlighetsutvalg presenterte sin kartlegging av åpenheten i Kommune-Norge, “Åpenhetsindeksen 2011”.

– Det finnes knapt lukkede møter i kommunesektoren i dag, uttalte KS-direktør for samfunnsutvikling May-Britt Nordli til Kommunal Rapports papirutgave i forrige uke. Nå viser det seg at verken kommunalministeren eller landets kanskje fremste ekspert på offentlighetsloven er enig.

Overrasket over funnet

Da kommunalminister Liv Signe Navarsete fikk undersøkelsen fremlagt i forrige uke, uttalte hun følgende om funnet:

– Dette er blant det som overrasket meg mest i undersøkelsen.

Også advokat Harald Hove har en annen oppfatning enn KS.

– Det at så mange kommuner holder seg med et ulovlig reglement, er det resultatet i Åpenhetsindeksen som skuffer meg mest, sier han.

Ble oppfordret til endring

I rundskrivet fra 2000 påpeker Kommunaldepartementet at folkevalgte, i motsetning til kommunalt ansatte, ikke befinner seg i et underordningsforhold til kommunen som arbeidsgiver.

«De folkevalgtes rolle og funksjon i lokaldemokratiet, gjør det kunstig å betrakte disse som underordnet de organer de er medlemmer av. I den grad de er underordnet noen, må det være velgerne. Dersom velgerne ikke er fornøyd med innsatsen kan de la være å gjenvelge en folkevalgt neste periode. (…) I mangel av underordningsforhold og lovregler om instruksjonsadgang er konklusjonen at denne gruppen ikke kan instrueres til taushet. Det er med andre ord bare i tilfeller hvor taushetsplikten følger av lov, at de folkevalgte strafferettslig sett er bundet», påpekte departementet.

Kommuner med regler som går lenger i å pålegge de folkevalgte taushetsplikt enn det som følger av lov, ble samtidig oppfordret til å endre sine reglementer.

For selvstendige kommuner

Kommunalministeren uttalte i forrige uke at Åpenhetsindeksen vil bli gjennomgått grundig av Kommunaldepartementet, men var ikke utover dette konkret i forhold til hvilke oppfølgingstiltak hun vil iverksette.

Advokat Harald Hove har en klar formening om hva han mener ministeren bør gjøre i forhold til de lovstridige reglementene:

– Statsråden bør lage et nytt rundskriv basert på dette funnet i Åpenhetsindeksen, og påpeke overfor kommunene at det er lite heldig med lokale reglement som ikke samsvarer med gjeldende rett.

Offentlighetseksperten er nemlig ingen tilhenger av statlig overstyring:

– Jeg har en oppfatning av at kommunene er selvstendige organer. Dersom statsråden nå bruker tallene som en foranledning til å lage et nytt rundskriv, bør muligheten være til stede for at flere kommuner tar oppfordringen på alvor.

  • Møteoffentlighet og prosedyreregler for møter i folkevalgte organer reguleres av kommuneloven.
  • Dokumentoffentlighet reguleres av offentlighetsloven.
  • Kommunaldepartementet har ansvar for Kommuneloven, mens Justisdepartementet har ansvar for offentlighetsloven.